Kött i alla former

Det var kring millennieskiftet som köksmästare Jan Westman styrde in på en ny karriär och tillsammans med familjen startade West Chark, ett köttförmedlingsföretag. Köttförmedling? Det är precis vad det låter som. West Chark hjälpte lokala producenter att få sin produkt såld vidare till i första hand restauranger.

 

 

Ganska snabbt eskalerade det lilla familjeföretagets verksamhet. Det kom fler och fler kunder runtom i regionen och längre bort ifrån. Westman minns de första körorna till Helsingfors då kylbilen kanske inte alltid körde rätt på första försöket. 2007 inleddes samarbetet med Stockmann och delikatessen där. I dagsläget kommer köttet också längre ifrån än vad som kan kallas lokalt; det körs också längre bort. Men definitionen på närmat är kanske inte så svartvit som antalet kilometer. Westman poängterar också att såväl hans verksamhet som andras skulle vara i vågskålen om man strängt skulle hålla sig inom en hundrakilometers radie.

West Chark distribuerar i dag kött till restauranger, butiker och privatpersoner, i den viktighetsordningen. Kesko och S-gruppen har traditionellt inte hört till kunderna på grund av principiella meningsskiljaktigheter, men också de är sedan en tid tillbaka på kundlistan. M-Janne i Ekenäs och Stockmann är de största enskilda butikskunderna. 

Företaget började tillverka sin numera välkända korv 2003. Det handlar om kallrökning och det handlar om salami – i all sin enkelhet är den väldigt populär. En annan produkt som redan börjar skaffa sig ett gott rykte är snöskinkan, som tillreds enligt ett urgammalt recept och som är resultatet av ett treårigt projekt. Snöskinkan tog ifjol hem priset för årets ekologiska produkt hos Luomuliitto, Förbundet för naturenlig odling, och är en av produkterna som ingår i ett kommande samarbete med tyska varuhusgiganten Kaufhof.

Även andra produkter har tagits fram under åren, vissa lyckade, andra inte. En av drivkrafterna bakom företagets produktutveckling är enligt Westman restauratörernas ärliga krav på vad de vill ha i sina restauranger. I butikerna handlar allt om färg och form och hur det ser ut, medan restaurangbranschen endast värdesätter kvalitet och smak. Dagligvaruhandelns priskrig sätter också spår i kvaliteten på köttet.

På samma gång som West Chark tar steget ut i Europa genom Kaufhof blickar de också inåt. Sedan företaget slog sig ner i Pojo har de drivit en liten butik för direktförsäljning men det har alltid varit väldigt säsongsbetonad, nästan obetydlig verksamhet. Nu är planen att öka utbudet för traktens invånare och främst sommargästerna genom att bygga större, ändra approachen.

Nu är planen en närmats-partihandel, en ”deli-tukku”, som ger möjlighet till bredare sortiment och portionering av fler produkter. En idé som i sig kan låta paradoxal men också ge det bästa åt kunden. Janne Westman ser fram emot att få återgå till sina kockrötter på det här sättet och genom en catering-del, som redan är igång. West Chark står redo att erbjuda en grill-catering och även sköta arrangemang för hela evenemang. Bland de redan många, nöjda kunderna finns till exempel världscupsdeltävlingen i motocross i Hyvinge i somras.

West Charks principer är enkla. Kundgruppen är de som vill ha lite extra och som är beredda att betala för kvalitet. Och frågar du restautörer eller inköpare runtom i landet får du säkert samma svar, det är kvalitet du får.

Parti: 020–763 9120
Fabriken: 020–763 9121
E-mail: myynti@westchark.fi

Gamla Åbovägen 82
10420 POHJANKURU

www.westchark.fi

Author: Localfood

Share This Post On

Submit a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>